Poradnik sprzedawcyPrawo w e-commerce

Czy można zwrócić rozpakowany towar do sklepu?

Czy można zwrócić rozpakowany towar do sklepu?

Zamawiając produkt w sklepie internetowym, zastanawiasz się, czy rozpakowując go, możesz go z powrotem zwrócić do sklepu? Jaka jest różnica w zwrocie towaru przez internet, a w sklepie stacjonarnym? W tym artykule dowiesz się, czy istnieje możliwość zwrotu rozpakowanego towaru i w jakich sytuacjach jest to możliwe. 

Zwrot rozpakowanego towaru w sklepie internetowym

Pamiętaj, że każdy konsument ma prawo zwrócić zakupiony towar bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni. Wystarczy, że po rozpakowaniu towaru i jego sprawdzeniu, odeślesz produkt z powrotem, a sklep internetowy zwróci Ci pieniądze w tej samej formie, w jakiej wcześniej zapłaciłeś. Nie każdy sklep internetowy oferuje darmowy zwrot towaru, zazwyczaj koszt zwrotu odesłanego towaru ponosi kupujący, a nie sprzedawca.

Czy każdy towar można zwrócić w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny? Niestety nie. W uzasadnionych przypadkach artykuły takie jak np. bielizna, kostiumy kąpielowe, szczoteczki do zębów, czy artykuły spożywcze nie podlegają zwrotowi, jeśli zostały odpieczętowane. Te produkty nie podlegają zwrotowi ze względu na ochronę zdrowia i ze względów higienicznych, jeśli ich opakowanie po dostarczeniu zostało otwarte. 

Unijna dyrektywa konsumencka Trybunału jest dość praktyczna i elastyczna, jeśli chodzi o osoby fizyczne. Od stycznia 2021 zmieniły się również przepisy na korzyść przedsiębiorców, którzy mogą zwrócić towar, który był zakupiony na fakturę. Jednak muszą być spełnione pewne warunki:

  • Zmiana dotyczy jednie osób, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą. Spółki dalej nie mogą zwracać zakupionego towaru przez internet na fakturę. 
  • Zwrot zakupów przez jednoosobowe działalności gospodarcze będzie możliwy pod warunkiem, że będzie związany z działalnością danej firmy, ale nie będzie miał charakteru zawodowego. 

Niestety, ale przepisy względem przedsiębiorców dalej budzą wiele wątpliwości i pytań, a tym samym niejasności. Kiedy zakupiony towar jest pozbawiony charakteru zawodowego? Na prostych przykładach możemy założyć, że:

Np. przedsiębiorca mający agencję reklamową i kupujący do niej oczyszczacz powietrza będzie mógł zwrócić towar w razie jakiejś pomyłki, ponieważ nie ma to związku z profilem jego działalności. Produkt nie służy wtedy bezpośrednio do świadczenia jakichś usług, ale jest częścią wyposażenia biura/firmy.  

Np. przedsiębiorca mający warsztat samochodowy zamówi do niego jakąś część samochodową, nie będzie mógł zwrócić towaru, ponieważ ma on charakter zawodowy. Zwrot bez podawania przyczyny nie będzie możliwy.

Zabezpieczenie produktu, a jego odpieczętowanie - zwroty towarów

Zabezpieczenie produktu, a jego odpieczętowanie

Pamiętaj, że każdy towar, który przychodzi do Ciebie ze sklepu internetowego, może być przez Ciebie otwarty w celu jego sprawdzenia. Nie zapominaj, jednak że nie możesz używać tego towaru! Sklep internetowy nie może Ci nie uniemożliwić zwrotu towaru, jeśli nie będzie znajdować się on w oryginalnym opakowaniu. Opakowanie np. butów służy do zabezpieczenia produktu, ale mile widziane jest zachowanie i zwrócenia produktu w oryginalnym pudełku. 

Pamiętaj, że nie możesz rozpakować i zwrócić produktów zapieczętowanych i towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienia klienta. Należą do nich m.in.: 

  • Artykuły spożywcze 
  • Meble, ubrania, biżuteria i inne artykuły robione na wymiar
  • Towary lecznicze zapieczętowane np. lekarstwa, chusteczki higieniczne, syropy itp.
  • Gry komputerowe, płyty CD, inne nośniki wizualne i audio
  • Bilety do kina, wydarzenia wizualne, kulturalne i sportowe

Zwrot rozpakowanego towaru w sklepie stacjonarnym

Niestety w sklepach stacjonarnych zwrot rozpakowanego towaru nie jest wcale taki prosty, jak w sklepach internetowych. Inaczej wygląda zwrot towaru w dużych “sieciówkach”, gdzie zazwyczaj jest on przeprowadzany na korzyść klienta. Inaczej jednak sprawa wygląda w małych sklepach, butikach, czy księgarniach. Na niekorzyść klienta nie ma przepisów, na które może się powołać przy chęci zwrotu. To właściciel sklepu decyduje, czy dany towar przyjmie do zwrotu, czy też nie.

Zazwyczaj o możliwości zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym decyduje regulamin, który znajduje się w większości przy kasach. Często mamy np. tabliczki informacyjne, że w danym sklepie przysługuje 30 dni zwrotu od momentu zakupu. Co ważne, sklep może sobie zastrzec w swoim regulaminie, że nie przyjmuje towaru rozpakowanego z oryginalnego opakowania. W sklepie stacjonarnym zawsze warto upewnić się, jakie przysługuje prawo zwrotu, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji. 

4.3/5 - (24 votes)

2 comments

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *