Marketplace vs sklep internetowy: Która opcja lepsza dla Twojego biznesu?
Marketplace vs sklep internetowy: Która opcja lepsza dla Twojego biznesu?
Przedstawienie własnej oferty w sklepie internetowym czy na portalu typu marketplace jest pierwszym krokiem, aby rozpocząć sprzedaż w internecie. Czasami kilka miejsc nie wyklucza się wzajemnie i można podjąć swoje pierwsze kroki na wielu kanałach sprzedaży. Jednak dla osób, które dopiero poznają biznes e-commerce, rozpoczęcie działań w kilku miejscach może być zbyt obciążające finansowo, czy logistycznie. Wybór między marketplace a sklepem internetowym może być trudny, dlatego poznaj przewagi i wady obydwu rozwiązań.
Jako nowa osoba w e-biznesie zapewne zastanawiasz się, czy warto startować na samym początku na marketplace, czy ze swoim sklepem internetowym. W tym artykule przedstawiamy Ci zalety obu tych opcji, abyś mógł zdecydować w niedalekiej przyszłości co wybrać.
Rozwój biznesu online: Jakie są różnice między marketplace a sklepem internetowym?
Marketplace – czyli platforma sprzedażowa w Internecie, która pozwala na wystawianie ofert produktowych Twojej firmy. Żeby sprzedawać na marketplace, nie musisz spełniać żadnych szczególnych wymagań, nie musisz także posiadać sklepu internetowego. Każdy marketplace posiada także swoje zasady wewnętrzne oraz system prowizyjny np. Allegro. Dobrze zapoznać się z platformą sprzedażową (regulaminem), zanim zdecydujesz się na jakiekolwiek wystawianie ofert.
Jeśli już wiesz czym jest marketplace, to pewnie chcesz poznać wszystkie zalety sprzedawania właśnie tam. Największe platformy marketplace cieszą się dużą popularnością i zaufaniem wśród klientów. Nie mając dobrze wyrobionej marki własnej, marketplace daje Ci możliwość szybkiego wybicia się jak i promocji własnych produktów.
Dodatkowo nie musisz martwić się o podstawy, które są potrzebne w sklepie internetowym (np. rozbudowane treści, stworzenie samej strony). Z gotową ofertą możesz zaczynać sprzedaż niemalże od razu, nie martwiąc się o całą resztę. Marketplace na początku może być sposobem na uniknięcie dodatkowych opłat.
Najpopularniejsze platformy typu marketplace:
W Polsce z dnia na dzień rozwija się coraz więcej platform marketplace, jest ich sporo i co rusz reklamują się co nowe. Naszym zdaniem warto skupić się w pierwszej kolejności na najpopularniejszych, które są szczególnie popularne wśród klientów. Należą do nich m.in:
Allegro – czyli gigant sprzedażowy w Polsce, który z pewnością jest Ci bardzo dobrze znany. Allegro na bieżąco aktualizuje swoją platformę, aby była bardziej przyjazna zarówno dla klientów, jak i sprzedawców. Szacuje się, że miesięcznie Allegro odwiedza ok. 20 milionów użytkowników, co jest naprawdę dużą liczbą, która może wesprzeć również Twoją sprzedaż online.
Amazon – platforma marketplace, która prężnie działa od kilkunastu lat jednocześnie jako sklep internetowy i platforma sprzedażowa. Przekształcenie Amazona z księgarni internetowej na największą platformę dla sprzedawców z pewnością było ogromnym sukcesem na skalę światową. Amazon to jednocześnie największy sklep internetowy na świecie i platforma marketplace, którą odwiedzają klienci z całego świata.
Ebay – kolejna bardzo popularna platfmorma marketplace na świecie, która działa obecnie w 37 krajach, również w Polsce. Ebay był także pierwszą tego typu platformą na świecie i bez wątpienia cieszy się dużym zaufaniem wśród klientów internetowych.
Facebook Marketplace – czyli jedna z nowszych platform typu marketplace i jak się okazało będąca prawdziwym hitem. Dlaczego Facebook Marketplace okazał się być sukcesem? Głównie ze względu na to, że każdy w Polsce jest teraz użytkownikiem Facebooka i w łatwy sposób może przeglądać ofertę marketplace, jak i samemu ją wystawiać.
Empik Marketplace – kolejna jedna z nowszych platform marketplace będąca jednocześnie sklepem internetowym. Empik cieszy się dużą popularnością w Polsce i z pewnością jako platforma marketplace.
OLX – jeden z bardziej lubianych marketplace w Polsce i coraz częściej wybierany przez firmy, mimo iż początkowo był zdominowany przez sprzedawców indywidualnych. Przez to, że jest tak kojarzony przez większość klientów łatwo się tam wtopić ze swoją ofertą.
Wszystko, co musisz wiedzieć o sklepie internetowym
Własny sklep internetowy na początku wymaga większej ilości pracy, ale w ostatecznym rozrachunku przynosi tyle samo, jak i więcej korzyści, niż platforma marketplace. Żeby sprzedawać w sklepie internetowym, oprócz własnej oferty musisz wykupić m.in. domenę, opłacić serwer, opracować strategię marketingową oraz znaleźć oprogramowanie lub wykonawcę, który podejmie się postawienia sklepu internetowego. W porównaniu do marketplace musisz liczyć się z większymi kosztami, które musisz ponieść na początku swojej działalności.
Główną zaletą posiadania własnego sklepu internetowego jest niezależność, która w dalszym etapie prowadzenia działalności będzie dla Ciebie szczególnie ważna. W przypadku marketplace musisz liczyć się z prowizją od każdej sprzedaży, sklep internetowy daje Ci pewną swobodę, ponieważ nie musisz się dzielić zyskiem.
Solidna podstawa, jaką stworzysz na początku, przyczyni się do umocnienia Twojej własnej marki i nie zniknie ona w natłoku innych ofert, jak to bywa w przypadku marketplace. Warto dodać też fakt, że ceny, jakie będą w sklepie internetowym, nie będą też pod ciągłym znakiem przez presję cenową, która może być wywoływana przez innych sprzedawców jak na marketplace.
Nasze rozwiązanie – sprawdź Sellasist!
Marketplace czy własny sklep – który wybór jest bardziej opłacalny? Nawet jeśli masz duży dylemat czy wybrać marketplace, czy jednak sklep internetowy, to naszym zdaniem wcale nie musisz sobie zamykać furtki już na samym początku. Sellasist to dobre narzędzie pozwalające upiec Ci dwie pieczenie na jednym ogniu. Nie zamykając sobie ścieżki na dalszy rozwój, będziesz mógł dalej korzystać z pełni możliwości biznesu e-commerce. Integracje systemu Sellasist pozwalają na wystawianie ofert na wielu platformach marketplace oraz w sklepie internetowym naraz. Takie rozwiązanie będzie idealne dla osób, które chcą w niedalekim czasie sprawdzić się na kilku platformach. Dodatkowo nie musisz się martwić o to, żeby być na kilku marketplace jednocześnie, ponieważ w Sellasist wystawiasz i pobierasz oferty w tym samym miejscu. Dzięki Sellasist dajesz sobie szansę na poszerzenie biznesu w dowolnym momencie, mając całą swoją sprzedaż w jednym miejscu.