Zwrot zakupów przez internet
Zwrot zakupów przez internet
Każdy konsument prędzej, czy później po nieudanym zakupie zastanawia się nad tym, czy towar, który zakupił przez internet, podlega zwrotowi i w jakim czasie po dostarczeniu przesyłki. Niestety wiele klientów wciąż ma wątpliwości co do praw konsumenckich, jakie im się im przysługują. Właśnie dlatego powstał ten artykuł, aby przybliżyć wszystkim zawieranie umów na odległość oraz możliwości zwrotu towaru. Poznaj zasady zwrotów w sklepach internetowych.
Różnica między zwrotem towaru w sklepie stacjonarnym a internetowym
Każdy, kto już robił kiedyś zakupy w sklepie stacjonarnym np. z odzieżą, wie, że zazwyczaj nie możliwości zwrotu towaru uszkodzonego przez klienta. Regulaminy sklepów stacjonarnych różnią się od siebie, więc czasami istnieje ewentualność zwrócenia towaru uszkodzonego, ale są to bardzo nieliczne przypadki. Najczęściej spotykamy się z zapisem w regulaminie sklepów stacjonarnych, że zwrot towaru w stanie nienaruszonym można odesłać do 30 dni od zakupu. Jeżeli towar będzie, chociaż w minimalnym stopniu uszkodzony (nie z Twojej winy), to zamiast zwrotu zakupów przysługuje Ci reklamacja.
Wymogi przy zwrotach zakupów przez internet
Jak natomiast wygląda zwrot zakupów w sklepie internetowym? Nieco się różni od tego w sklepach stacjonarnych, ponieważ każdy konsument ma prawo do odstąpienia umowy w sklepie internetowym w ciągu 14 dni. Przez kolejne 14 dni, każdy klient ma prawo do odesłania zwrotu. Jeżeli dokonujesz transakcji poprzez zamówienia z katalogu lub poza siedzibą danej firmy np. na targach, wystawach lub w innych okolicznościach, to prawo również jest skonstruowane tak samo jak w wypadku sklepu internetowego.
Umowa na odległość – jak od niej odstąpić?
Jak dokonać zwrotu zamówienia online? Do każdej umowy zawartej na odległość musimy złożyć dokument oświadczający o odstąpieniu. Większość firm i marek wysyłka taki dokument już w paczce, albo ma dostępne instrukcje na swojej stronie internetowej. Forma takiego pisemnego odstąpienia może przybierać różne konstrukcje, a wszystko zależy od polityki firmy. To o czym warto pamiętać o tym, że żaden klient nie musi podawać przyczyny odstąpienia od umowy! Sklep musi zwrócić klientowi pieniądze w ciągu 14 dni od otrzymania towaru wraz z kosztami jego dostawy. Pieniądze za przesyłkę mogą odpowiadać najtańszej opcji dostawy w danym sklepie internetowym i nie musi to być dokładnie ten sam koszt przesyłki, co był. Jeżeli chodzi o zwrot środków, to musi się to odbyć w tej samej formie jak w przypadku zamówienia produktu, chyba że klient zgodzi się na inną formę zwrotu pieniędzy np. na kartę podarunkową sklepu. Każdy sprzedawca wstrzyma się ze zwrotem środków, dopóki produkt nie dojdzie do niego fizycznie. Jeżeli konsument zwraca dany towar do sklepu, to on ponosi koszty dostawy.
Czy klient ponosi odpowiedzialność za korzystanie produktu?
Wszyscy klienci mają prawo do tego, aby sprawdzić działanie produktu w taki sposób, aby go nie uszkodzić. Produkt można rozpakować z pudełka, folii lub opakowania w celu np. przymierzenia go. Jeśli produkt uległ uszkodzeniu przez klienta, to każdy sprzedający może wymagać rekompensaty w celu pokrycia strat.
Kiedy konsumentom nie przysługuje prawo do zwrotu zakupów?
Do kilku wyjątków można zaliczyć produkty, które były np. specjalnie personalizowane dla klienta, produktów z niską datą przydatności, produktów rozpakowanych np. soczewek, które nie są już zdatne do ponownej sprzedaży, większość produktów spożywczych i zdrowotnych, które mogą mieć wpływ na względy higieniczne, to również dot. bielizny, czy odzieży, która została znoszona przez klienta. Oprócz wyżej wymienionych rzeczy zwrotom zakupów także nie podlegają takie produkty jak: książki, gazety, filmy, muzyka czy oprogramowania komputerowe i wszystkie produkty, które nie są przekazywane na nośnikach niematerialnych. Do grona produktów niepodlegających zwrotowi można zaliczyć również bilety np. do teatru, czy kina.
Rób świadome zakupy
Pamiętaj o tym, że dzięki regulacji przepisów oraz prawom konsumenckim zakupy przez internet są bardzo bezpieczne i zazwyczaj przebiegają wzorowo. Zwrot zakupów może przebiegać w różny sposób, aby droga klienta w tym procesie była jak najkrótsza. Sprzedawcy również są zabezpieczeni przed nadużyciami ze strony klientów i nie muszą mieć obaw przed ewentualną stratą materialną czy finansową.