Jak wybrać kuriera, by sprzedawać poza UE?
Jak wybrać odpowiedniego kuriera, by sprzedawać poza UE?
Już od dawna zastanawiałeś się, czy warto jest wejść na nowy rynek? Perspektywa ta daje możliwość rozwoju Twojego biznesu, ale jednocześnie napawa Cię niepewnością – przez dużą ilość przepisów prawnych, jakie musisz poznać przy ekspansji. Elementem wejścia na rynki zagraniczne, który poruszymy w tym artykule jest współpraca z kurierami. Przedstawimy Ci też przykład Wielkiej Brytanii jako kraju nieposiadającego paszportu Unii Europejskiej.
Wiele polskich przedsiębiorstw od wielu miesięcy zastanawia się, czy warto wejść na rynek brytyjski ze względu na obowiązujące przepisy dotyczące eksportu oraz importu do tego kraju. Dla tych e-sprzedawców, którzy podjęli decyzję, że warto powstał ten artykuł, aby ułatwić wybór kuriera do międzynarodowej wysyłki.
Brexit, a eksport polskich towarów do Wielkiej Brytanii
Sytuacja eksportowa na polskim rynku zmieniła się znacznie po Brexicie. Spowodowało to upadek wielu polskich, ale też angielskich przedsiębiorstw handlowych, które:
- eksportowały towary lub świadczyły usługi na rzecz podmiotów w UE,
- importowały towary z UE lub korzystały z usług świadczonych przez kraje UE,
- przesyłały towary przez terytorium UE.
Od czego zacząć sprzedaż, uwzględniając obecne realia?
Od 1 stycznia 2022 r. eksport towarów do Wielkiej Brytanii, z wyłączeniem Irlandii Północnej przestał być transakcją wewnątrzunijną. W związku z tym eksport towarów wiąże się z obowiązkiem dopełnienia przez eksporterów szeregu formalności celnych. Przyjrzyjmy się wspólnie bliżej procesowi eksportu pod względem niezbędnych dokumentów oraz nadanych przedsiębiorstwom obowiązkowych uprawnień umożliwiających eksport do Wielkiej Brytanii. Zapoznajmy się również z aspektami, które ułatwią wybór odpowiedniego brokera kurierskiego dla ekspansji Twojego e-commerce.
Z punktu widzenia przedsiębiorcy zwróć uwagę na udogodnienia oferowane przez wybieranego dla Twojej firmy przewoźnika takie jak:
- możliwość śledzenia danej przesyłki,
- możliwość przesyłania numeru przesyłki do klienta końcowego.
Mapowanie przesyłki pozwoli na szybkie reakcje po stronie przedsiębiorcy oraz ułatwi obecną lokalizację paczki w razie zwrotu lub ewentualnych problemów z transportem, które jak wiadomo zawsze mogą się pojawić.
Numer EORI
Podawany na dokumentacji eksportowej, obowiązkowy numer Economic Operators Registration and Identification, czyli identyfikacyjny numer dla podmiotów gospodarczych przyznawany jednorazowo i obowiązujący na całym terenie UE pozwala na rozpoznawanie przedsiębiorcy przez wspólnotowe ograny celno-skarbowe. Każdy przedsiębiorca eksportujący towary poza granicę UE jest zobowiązany nabyć numer EORI.
Precyzyjny opis produktu
Szczegółowy opis przesyłanego produktu określa zastosowany kod taryfy celnej (m.in. materiał, z jakiego produkt został wykonany, zastosowanie danego produktu). Opis produktu jest przydatny również przewoźnikowi, który dzięki zapoznaniu się z opisem wie, jakie są szczególne warunki przesyłania danej paczki i może zapobiegać jej uszkodzeniom. Gwarancją profesjonalnej dostawy nienaruszonych produktów do klienta końcowego na czas jest współpraca przedsiębiorstwa i przewoźnika przy przekazywaniu istotnych dla transportu informacji.
Kod taryfy celnej w przypadku międzynarodowej dystrybucji
Ta wartość numeryczna określająca poziom taryfy celnej, będzie naliczona przy imporcie do danego kraju konkretnego produktu. W Polsce traktowana ona jest jako wartość statystyczna w eksporcie oraz stanowi ważną informację dla Urzędu Celnego.
Kod pochodzenia kraju produktu
Zazwyczaj w przypadku rynku e-commerce sprzedawane są małe produkty, co nie znaczy, że kod pochodzenia kraju produktu nie jest to weryfikowany na granicy. Każdy eksportowany do Wielkiej Brytanii towar musi mieć dokumentację zawierającą kod pochodzenia kraju produktu! Dla przykładu, gdy sprzedajesz zestaw produktów, który składa się z polskiego opakowania, produktu pochodzącego z Chin oraz produktu pochodzącego z Niemiec – masz obowiązek wykazać, że towar przesyłany składa się z różnych części, które pochodzą z różnych części świata. Jest to tym bardziej istotne, że przy przewozie towaru z Chin może zostać naliczone cło. Kod pochodzenia produktu jest niezbędny, przy przekraczaniu towaru przez granicę, musisz zawrzeć dokument określający kod w dokumentacji przekazanej kurierowi.
Wysyłki internetowe dzięki kurierom na międzynarodowe zlecenia
Podczas wysyłek produktów, które zostały zakupione przez zagranicznego klienta online, ważny aspekt stanowi elektroniczne przekazywanie danych na temat produktów do firmy kurierskiej. Szczególną uwagę zwróć na API – czy brany przez Ciebie pod uwagę kurier je posiada i jak ono dotychczas funkcjonowało. Przy dużej skali eksportu automatyzacja przesyłania danych to duże ułatwienie i odejście od papierowej dokumentacji.
Co zawiera dokumentacja eksportowa?
Dokumentacja nie musi być archiwizowana w formie papierowej, ewentualnie gdy pojawi się kontrola możemy potrzebne dokumenty wydrukować. Te wszystkie informacje, jakie mamy na fakturze mogą być przekazywane w drodze elektronicznej. Dokumentacja eksportowa powinna zawierać:
- etykietę nadawczą, naklejoną na prawidłowo spakowany towar eksportowy,
- numer faktury,
- kod taryfy celnej,
- kod pochodzenia danego produktu.
Informacje są weryfikowane przez Urząd Celny. Jeśli towar przekracza granicę, generowany jest dokument IE-599 potwierdzający, że towar przekroczył granicę.
Czytaj też: Zintegruj Swój Sellasist Z Empik Marketplace!
Kto i kiedy płaci podatek?
- Cło – podatek jaki płaci przedsiębiorca nie naliczany, gdy towar był wyprodukowany w Unii Europejskiej. Do granicy 135 GPB nie ma obowiązku uiszczania cła. Powyżej może się pojawić, jeśli towar nie jest z Europy.
- VAT – płacony jest zawsze poprzez marketplace lub przedsiębiorcę, gdy towar przejeżdża przez granicę.
Przedział 135 GPB i logistyka sprzedaży poza UE
Momentem naliczenia opłat celnych na towar jest jego moment przekroczenia granicy. Dla towarów w cenie do 135 BPB moment przekroczenia granicy nie jest momentem naliczenia cła, ponieważ zostaje ono naliczone w momencie zapłaty za produkty znajdujące się w koszyku zamówienia we wcześniejszym procesie sprzedaży przez klienta końcowego. Celem ustanowienia takiej granicy cenowej było ułatwienie sprzedaży internetowej między Anglią a Unią Europejską. Istnieją jeszcze inne warunki naliczania opłaty celnej w tym przypadku – między innymi miejsce, gdzie taki towar jest eksportowany.
- Co wchodzi w skład kwoty 135 GPB? Wartość produktu w cenie netto. W tej kwocie nie ma zawartej ceny wysyłki towaru. Problem zaczyna się wtedy, gdy posiadasz w ofercie swojego sklepu internetowego darmową wysyłkę. Jeżeli tej pozycji nie wyszczególnisz na fakturze – koszty wysyłki będą brane pod uwagę, ponieważ pod względem prawnym nie istnieje wysyłka „za darmo”.
- 135 GPB jest liczone jako kwota za wszystkie paczki wysyłane na dany adres do danego odbiorcy tego samego dnia.
- 135 GPB ustawowo stanowi równowartość kwoty 150 euro. Jeśli importujesz lub eksportujesz do kraju spoza UE posiadającego inną walutę – powinieneś przeliczyć kwotę 150 euro przy aktualnym kursie walut, by wiedzieć, jaka kwota w walucie danego kraju jest zwolniona z opłacenia cła przy transporcie granicznym.
Co się dzieje kiedy dany towar przekroczy 135 funtów?
Sklep internetowy – kiedy naliczane jest cło w przypadku sprzedaży i dostawie za granicę?
Cło nie jest naliczane w momencie zakupu przez klienta końcowego danych produktów na Twojej stronie internetowej, a w momencie przekroczenia przez nich granicy. Naliczone cło zapłaci klient końcowy, a więc adresat w momencie otrzymania paczki. Dla sprzedawcy eksportującego towar do Anglii urzędy zalecają zarejestrowanie się w Anglii i odprowadzanie tam podatku VAT. Ty jako przedsiębiorca eksportujący towary na rynek angielski jesteś odpowiedzialny za odprowadzenie VAT-u, na swojej deklaracji vatowskiej w Anglii. Podatek VAT w tym przypadku jest rozliczany w momencie zakupu. Jeśli paczki przekroczą 135 funtów, również na granicy jest on naliczany i opłacany przez sprzedawcę lub kupującego. Jeśli możesz skorzystać z odprowadzenia podatku VAT w Wielkiej Brytanii, towar importowany przez Ciebie jest zwolniony z opłat podatku VAT na granicy, co umożliwia szybszą wysyłkę do klienta końcowego.
Niektóre firmy kurierskie wychodzą naprzeciw problemowi odbioru paczki przez kupującego, który jest zobowiązany przy odbiorze uiścić opłatę celną. Firmy kurierskie przy przekroczeniu granicy opłacają cło niejako w imieniu sprzedawcy. Współpracując z kurierami w ten sposób unikniesz niemiłego zaskoczenia i zmniejszysz ryzyko ewentualnego zwrotu paczki. Proces doręczenia jest krótszy i szybszy, ponieważ nie musisz czekać na należności od klienta. Warto przyjrzeć się tek sprawie i wynegocjować z brokerem jak najkorzystniejsze warunki współpracy.
Marketplace, a naliczenie cła. Jak dostarczyć produkty poza Unię Europejską?
Gdy sprzedajemy na marketplace (Amazon, eBay, Facebook Marketplace, Allegro) – moment naliczenia cła to moment zakupu danego towaru. Dokumentacja celna jest prowadzona przez dany marketplace, nie musimy podawać naszych danych. Korzyść płynąca z tego rozwiązania jest obustronna – nie dość, że sam proces przebiega szybko, to dany marketplace bierze na siebie obowiązek uiszczenia opłat i dostarczenia towaru do klienta końcowego, a więc komunikacja z danym wybranym przez Ciebie przewoźnikiem jest niejako zapewniona przez marketplace, który ma z danym kurierem podpisaną umowę.
Przeczytaj również: Sprzedawaj Wygodnie Produkt W Wielopaku!
UK, a zwroty
Międzynarodowa wysyłka rządzi się swoimi prawami. Istnieją dwa główne powody zwrotów zamówień z eksportu.
- Zwroty z powodu niedostarczenia zamówienia – ich procesowanie jest bardzo proste, gdy wybierzesz odpowiednią firmę kurierską zapewniającą bezproblemowy przebieg zwrotu, przebiega on w miarę szybko i sprawnie.
- Zwroty z powodu nieobecności adresata, braku odbioru lub np. niepasującego rozmiaru i in. Pojawia się dla klienta problem gdzie odesłać paczkę, jakim kurierem i kto będzie weryfikował zwrot. Ważne, byś jako sprzedawca zwrócił swoją uwagę przy wyborze brokera kurierskiego na takie przypadki, ponieważ sprawnie działająca polityka zwrotów to nie tylko skuteczny marketing dla przedsiębiorcy internetowego. Jeżeli nie udowodnisz, że towar, który wraca wcześniej nie wyjechał i nie posiadasz konkretnej dokumentacji, towar ten nie będzie traktowany jako powrotny import, ale jaki import. Oznacza to, że będziesz musiał od tego towaru odprowadzić podatek VAT. Jest to duży problem dla wielu przedsiębiorców. Cały proces powrotnego importu kończy się zwolnieniem go z opłat oraz potwierdzeniem w dokumencie ZC299.
Podsumowując – jakie cechy brokera kurierskiego, ułatwią współpracę?
Decyzja, którego kuriera wybrać na sprzedaż poza UE należy do Ciebie, zastanów się jakie cechy przewoźnika będą kluczowe dla Twojego biznesu. Oto niektóre z cech, jakie możesz wziąć pod uwagę:
- Skuteczna komunikacja kuriera z przedsiębiorcą i z adresatem przesyłki – poprzez mailing, SMS.
- Zautomatyzowane przesyłanie informacji o przesyłce w celu natychmiastowego wysyłania powiadomień o drodze przesyłki do klienta końcowego.
- Mapowanie trasy przesyłki – możliwe zarówno dla przedsięborcy jak i dla klienta końcowego.
- Gwarancja opłacenia cła przez kuriera przy przewozie przez granice danego towaru.
- Skuteczna i potwierdzona przykładami polityka zwrotów.
Połącz Twój biznes z Sellasist!
Eksportuj w zautomatyzowany sposób towary do Wielkiej Brytanii razem z Sellasist – Tylko u nas połączysz swój biznes za pomocą jednego oprogramowania z brokerami kurierskimi i znajdziesz integracje z wieloma brokerami kurierskimi w ramach elastycznego abonamentu!
Zacznij sprzedawać za granicę z Sellasist – sprawdź naszą ofertę w katalogu brokerów kurierskich.
Co zyskasz, gdy połączysz Sellasist z kurierami?
- Możliwość pełnego wykorzystywania API kuriera.
- Oszczędność czasu i pieniędzy.
- Pełną automatyzację usług z wybranym przewoźnikiem.
- Szybkie nadawanie przesyłek z karty zamówienia w Sellasist.
- Hurtowe lub automatyczne nadawanie przesyłek do zamówień.
- Menadżera przesyłek.
- Szybkie zamawianie kuriera po odbiór przesyłek.
- Synchronizację statusów przesyłek.
- Automatyczne przesyłanie linku do śledzenia paczki odbiorcy.
- Automatyczne generowanie dokumentów handlowych wystawionych w Sellasist.