Newsroom

PIM E.Leclerc, czyli jak stworzyliśmy automatyczną bazę produktów

PIM E.Leclerc, czyli jak stworzyliśmy automatyczną bazę produktów

E.Leclerc to popularna sieć hipermarketów spożywczych. Specyfika branży wymaga współpracy z wieloma hurtownikami i dostawcami. Produkty w E.Leclerc pochodzą z różnego źródła, począwszy od lokalnych rzemieślników i polskich producentów, po produkty marki własnej wytwarzane przez centralę hipermarketu, aż po artykuły pozyskiwane z największych hurtowni w Polsce, sprowadzane z najdalszych zakątków świata. 

Case study E.Leclerc

Dla naszego klienta stworzyliśmy dedykowany system Sellasist, aby oprogramowanie mogło sprostać wyzwaniom stawianym przez branżę e-grocery. Każdy sklep jest niezależną spółką, tworzącą miejscowe przedsiębiorstwo. Taka polityka pozwala na korzystanie z usług lokalnych dostawców oraz wspieranie rozwoju regionalnej gospodarki. Naszym celem było odpowiedzenie na potrzeby każdego przedsiębiorstwa i dostosowanie systemu informatycznego do infrastruktury sprzedażowej spółki. Jednak, aby dodawanie i zarządzanie asortymentem było jak najwygodniejsze, potrzebowaliśmy zastosować centralne rozwiązania. 

Korzyści dla sklepów internetowych e-grocery

Wprowadzenie w Sellasist systemu PIM rozwiązało znaczną część przyszłych problemów naszego klienta. Wdrożenie narzędzia przyniosło firmom wiele korzyści, nie tylko tych związanych z obniżeniem kosztów. System nastawiony jest na współpracę, aby każdy sklep mógł wyciągnąć z niej wzajemne korzyści. Do projektu możemy swobodnie dodawać kolejne platformy. 

  • Digitalizacja wszystkich zasobów sklepów w jednym magazynie danych z możliwością szybkiego ich znalezienia i importu do odpowiedniego miejsca w sklepie.
  • Systematycznie automatycznie aktualizowana baza informacji o produktach.
  • Redukcja kosztów i oszczędność czasu — brak potrzeby kopiowania oraz ręcznego uzupełnienia danych, gwarantuje szybkie wprowadzenie produktu do oferty asortymentowej sklepu. 
  • PIM ułatwia zarządzanie centralne sprzedażą — wszystkie dane gromadzi w jednym miejscu, dzięki czemu łatwiej możemy zarządzać informacjami w jednakowy sposób.
  • Prosty edytor danych do modyfikacji treści tekstowych oraz graficznych. Klienci w bazie PIM widzą źródło pochodzenia produktu, daty dodania oraz ostatniej modyfikacji. 
  • Możliwość stworzenia dodatkowych funkcji oraz elastyczne poszerzenie możliwości platformy. 
PIM E.Leclerc, czyli jak stworzyliśmy automatyczną bazę produktów, Blog Sellasist

Stworzenie systemu dopasowanego do potrzeb franczyzobiorców

Hipermarkety funkcjonują w koncepcji franczyzy. Każdy sklep ma własną sieć dostawców, indywidualnie zorganizowany magazyn oraz oryginalną ścieżkę zbierania produktów i obsługi zamówień w sklepie. Oferta asortymentowa różni się między sklepami, ponieważ obsługa dopasowuje ją do indywidualnego modelu klienta. Każdy sklep ma także inne możliwości wytwarzania własnych wyrobów cukierniczych oraz różnych lokalnych dostawców świeżych produktów. Wirtualny magazyn sklepu to kilkadziesiąt tysięcy różnorodnych towarów. Sklepy prawie codzienni powiększają swoją ofertę o nowe produkty. Jak więc logistycznie udźwignąć tak duże przedsięwzięcie? 

Czym jest PIM?

PIM (Product Information Managment) to innowacyjny system przeznaczony do gromadzenia i zarządzania informacjami o produkcie. Wszystkie dane dotyczące towarów są przesyłane i przechowywane w jednym miejscu. To doskonałe rozwiązanie dla dużych sklepów internetowych, które posiadają szeroki, zróżnicowany asortyment. Dzięki niemu możesz kontrolować przepływ informacji i spójność danych. Informacje mogą być automatycznie dostarczane od dostawców i uzupełniane przez załogę e-sklepu. Modyfikacje do produktów wprowadzą copywriterzy, graficy, specjaliści SEO i obsługa sklepu, która najlepiej zna specyfikację techniczną produktu.

Co wyróżnia PIM E.Leclerc?

My stworzyliśmy system szyty na miarę dla jednego z naszych kluczowych klientów. Zbudowaliśmy miejsce, w którym przechowywane są wszystkie informacje o asortymencie, pochodzącym z różnych sklepów. W bazie znajduje się około 70 tysięcy produktów, w tym ponad 20 tysięcy z nich zostało stworzonych i opisanych przez sklepy E.Leclerc. 

Jak wspomnieliśmy wcześniej, każdy sklep posiada swój własny magazyn i w nim ulokowanych ma kilkadziesiąt tysięcy produktów. Codziennie do sklepu dostarczane są nowe towary bez opisów i zdjęć, a ręczne udostępnienie ich w formie digital klientom pochłania znaczną część czasu. Dzięki naszej bazie poszczególni użytkownicy mogą automatycznie pobrać produkt z bazy PIM po wpisaniu kodu EAN. Jak to działa?

Automatyczna baza produktowa

Sklep A dodając nowy produkt do swojej oferty, automatycznie przesyła go do bazy PIM, w ten sposób kolejne sklepy mogą z niego swobodnie korzystać. Wystarczy, że sklep B zaimportuje produkt z bazy zasobów. W konsekwencji automatycznie zostają dopasowane pola specyfikacji produktu (np. jednostka wagowa, rodzaj opakowania, rozmiar produktu), opisy oraz zdjęcia. Co ważne, indywidualne możliwości sklepów pozwalają również na mapowanie pól danych takich jak producent, kategoria czy cena produktu. Wpisany produkt można dowolnie edytować oraz dodać nowe informacji o nim. 

Każda nowo dodana informacja do produktu zostaje zapisana i dzięki automatycznej aktualizacji tworzymy nową wersję danych. W rezultacie nasi klienci dokładnie wiedzą kiedy produkt został dodany i zaktualizowany.

Jak wdrożyć system PIM w sklepie internetowym?

Dla E.Leclerc stworzyliśmy wydajny sklep internetowy, do którego automatycznie przesyłane są wszystkie informacje o towarach. Kartę produktu UX designerzy zaprojektowali w staranny sposób, aby użytkownik mógł szybko odnaleźć wszystkie najważniejsze informacje. Dzięki temu poruszanie się po wirtualnych półkach oddaje doznania ze sklepu stacjonarnego, ponieważ klient z łatwością może sprawdzić skład produktu i uzyskać informacje o kraju pochodzenia.

PIM E.Leclerc, czyli jak stworzyliśmy automatyczną bazę produktów, Blog Sellasist
5/5 - (1 vote)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymaga pola oznaczone są *

15 − jedenaście =