Czym są szablony nadania i jak je skonfigurować?
Szablony nadania w Sellasist to elastyczne narzędzie umożliwiające szybkie i intuicyjnie zarządzanie procesem wysyłki. Szablon nadania pozwala zdefiniować szczegóły związane z wysyłką dla wybranego przewoźnika, uwzględniając różne opcje dostawy, parametry przesyłki oraz preferencje dotyczące usług dodatkowych. Dzięki temu możesz zautomatyzować i uprościć proces przygotowywania przesyłek.
Korzyści nowych szablonów nadania:
- Szybkość i automatyzacja – umożliwiają łatwe przypisanie odpowiednich ustawień do każdego zamówienia.
- Elastyczność – możliwość konfiguracji dostosowanej do specyficznych potrzeb (Np. różne opcje dostawy dla różnych przewoźników).
- Wielopaczkowość – jeśli chcesz przypisać kilka paczek do jednego zamówienia, to każda paczka zostanie nadana w osobnym zleceniu. Na karcie zamówienia widoczne będą oddzielne listy przewozowe, dla każdego utworzony zostanie osobny plik.
- Zintegrowane procesy – możliwość aktywacji szablonu poprzez skanowanie kodu kreskowego podczas pakowania.
1. Przejdź do zakładki Administracja ⇨ Metody dostawy ⇨ [Nowe] Szablony nadania i kliknij Dodaj szablon nadania.
2. Wybierz integrację:
UWAGA: Możesz utworzyć osobne szablony nadania dla każdego konta integracji lub stworzyć je tylko na jednym koncie. Szablony utworzone dla danego konta będą dostępne także dla pozostałych kont w ramach tej samej integracji.
3. Tworzymy szablon nadania dla konkretnej usługi przypisujemy mu parametry. Przykład InPost:
Nazwa szablonu – nadaj szablonowi unikalną nazwę, aby łatwo go było rozpoznać (np. InPost kurier - Allegro).
Typ usługi – wybierz odpowiedni rodzaj usługi InPost. W nowej integracji system automatycznie dopasowuje usługi InPost Kurier Allegro, InPost Paczkomaty Allegro oraz InPost Kurier Allegro Smart i InPost Paczkomaty Allegro Smart na podstawie danych z zamówienia.
Domyślny – zaznaczenie tej opcji automatycznie podstawi ten szablon. Szablon domyślny pozwala nadawać przesyłki za pomocą tych samych parametrów dla danego konta InPost. System będzie automatycznie dobierał prawidłowe dla zamówienia reguły, a następnie szablon domyślny dla danej usługi. Jeśli nie znajdzie szablonu, Sellasist będzie szukał ww. szablonów wśród pozostałych kont InPost. W przypadku nieznalezienia pasującego szablonu domyślnego przesyłka nie zostanie nadana, o czym system poinformuje w odpowiednim komunikacie.
Poniżej przedstawiamy proces doboru szablonu nadania jeśli dodano szablon domyślny
1. Reguły / Konto InPost, z którego pochodzi zamówienie / Typ usługi wybrany w zamówieniu
2. Reguły / Konto InPost, z którego pochodzi zamówienie / Dowolny typ usługi
3. Domyślny szablon nadania / Konto InPost, z którego pochodzi zamówienie / Typ usługi wybrany w zamówieniu
4. Domyślny szablon nadania / Konto InPost, z którego pochodzi zamówienie
5. Domyślny szablon nadania / Dowolne konto InPost / Typ usługi wybrany w zamówieniu
6. Domyślny szablon nadania / Dowolne konto InPost / Dowolny typ usługi
Proces doboru szablonu nadania dla zamówienia Allegro i Allegro Smart
1. Logika doboru typu usługi jest następująca. Jeżeli zamówienie pochodzi z Allegro, a w szablonie nadania w miejscu Typ usługi wybrany jest: InPost Kurier Standard lub InPost Paczkomaty Standard, to Sellasist odpowiednio podmieni wysyłkę na InPost Kurier Allegro i InPost Paczkomaty Allegro.
2. Decyzję o tym, czy jest to zamówienie Smart lub nie, podejmuje bezpośrednio InPost a następnie zmienia typ usługi na InPost Kurier Allegro Smart lub InPost Paczkomaty Allegro Smart.
Sekcja "Dane podstawowe”
Format etykiety – z rozwijanej listy wybierz właściwe rozszerzenie pliku PDF.
Typ etykiety – z rozwijanej listy wybierz odpowiedni format. Standardowy (A4) lub A6.
Adres nadania – wybierz adres, z którego będą wysyłane przesyłki.
Pobranie – z rozwijanej listy wybierz właściwą opcję:
- "Jak w zamówieniu” – opcja zgodna z zamówieniem klienta
- "Zawsze włączona” – aktywacja pobrania dla każdej przesyłki
- "Zawsze wyłączone” – brak pobrania niezależnie od zamówienia
Źródło wartości pobrania – pole, w którym znajduje się wartość pobrania. Jeśli w wybranym polu nie będzie wartości liczbowej równej lub większej od 1, system użyje wartości z pola standardowego.
Odejmij od pobrania to, co już zapłacone – zmniejsz kwotę pobrania o kwotę wpłaconą już przez kupującego.
Ubezpieczenie – z rozwijanej listy wybierz właściwą opcję:
-"Zawsze wyłączone” – brak ubezpieczenia niezależnie od zamówienia.
-"Zawsze włączone” – ubezpieczenie dla każdego zamówienia.
-"Włączone, jeśli pobranie” – aktywne dla zamówienia pobraniowego.
-"Włączone, jeśli spełnia warunek minimalnej wartości zamówienia” – ubezpieczenie aktywne tylko dla ustalonej minimalnej wartości zamówienia.
Źródło wartości ubezpieczenia – możesz wybrać, czy podstawą do obliczeń ma być stała wartość, czy wartość zamówienia.
Przesyłka zwrotna – zaznacz tę opcję, by zamienić adres nadawcy z adresem odbiorcy.
Miejsce powstawania kosztów – wykorzystywane w procesie rozliczania paczek. możesz wkleić tu np. wartość z dokumentu źródłowego. Skontaktuj się z InPostem w celu włączenia obsługi miejsca powstania kosztów.
Sposób nadania – Z rozwijanej listy wybierz sposób nadania przesyłek InPost:
- Zlecę odbiór/zamówię kuriera
- Nadam w Punkcie Obsługi Przesyłek
- Zlecę odbiór/Zamówię kuriera
- Nadam w paczkomacie InPost
- Nadam w oddziale
Nigdy nie korzystaj z usług Allegro Smart – po zaznaczeniu tej opcji zamówienia z Allegro nigdy nie będą przesyłane do usługi InPost jako Smart. Ta opcja będzie wygodnym rozwiązaniem, gdy korzystasz wyłącznie z umowy własnej.
4. Sekcja "Wymiary paczki”
Liczba paczek w zleceniu
- Jeśli chcesz przypisać kilka paczek do jednego zamówienia, to każda paczka zostanie nadana w osobnym zleceniu.
- Możesz wpisać liczbę paczek w zamówieniu oraz zdefiniować wymiary i wagę dla każdej z nich.
- Na karcie zamówienia widoczne będą oddzielne listy przewozowe, dla każdego utworzony zostanie osobny plik.
- Ewentualna kwota pobrania zostanie proporcjonalnie rozdzielona między paczki
- Ubezpieczenie pozostanie na pełną kwotę dla każdego z osobnych zleceń.
Wystarczy ręcznie zmienić wartość w polu Liczba paczek w zleceniu i uzupełnić wymiary paczek:
Gdy w szablonie nie ma podanej wagi, system automatycznie ją uzupełnia, przekazując do kuriera wagę wyliczoną na podstawie produktów z zamówienia.
Tekst na etykiecie – Wprowadź dodatkowy tekst na etykietę (np. numer zamówienia). Możesz wykorzystać zmienne dostępne na niebieskim polu w panelu Sellasist. Pamiętaj, że limit znaków zależy od przewoźnika.
Skonfigurowane szablony możesz w dowolnym momencie edytować, klikając ikonę ołówka lub usunąć, klikając czerwony krzyżyk:
Aby skopiować szablon kliknij "Zapisz jako nowy". Edytuj wybrany szablon nadania, klikając ikonę ołówka, zjedź na dół i kliknij przycisk:
Kod kreskowy szablonu nadania:
- Generowanie kodu: Każdy szablon nadania ma przypisany unikalny kod kreskowy.
- Pobieranie i drukowanie: Możesz pobrać i wydrukować kod kreskowy danego szablonu, co ułatwia jego aktywację.
- Aktywacja przez skanowanie: Podczas pakowania wystarczy zeskanować kod kreskowy szablonu, aby go aktywować, co znacznie przyspieszy proces wysyłki.
Więcej o aktywatorach znajdziesz w drugim punkcie
instrukcji ⇨